بلبرینگ نسوز

دسته بندی ها: دسته بندی نشده

بلبرینگ نسوز 

بلبرینگ نسوز یا حرارتی از دسته بلبرینگ‌های با مقاومت بالا در مقابل دماهای بسیار هستند. ساختار بدنه، ساچمه‌ها، محافظ و روانکار درون بلبرینگ به‌صورت تخصصی تنها برای حرارت‌های بالا تولید و تهیه می‌شوند.

این نوع بلبرینگ‌های حرارتی در ابزارآلات و سیستم‌هایی که با حرارت فوق‌العاده فعالیت می‌کنند بسیار به‌صرفه هستند.

بلبرینگ حرارتی SKF

بیرینگ حرارتی NACHI

بلبرینگ حرارتی KOYO

امروزه با نظارت بر بازار داخلی در میان صنعتگران به این مهم پی خواهیم برد که احتیاج به بلبرینگ نسوز یک امر غیرقابل‌اغماض می‌باشد و نمی‌توان از تولید آن چشم‌پوشی کرد. کاربرد از این نوع بلبرینگ‌ها بیشتر در صنایع فولاد و ذوب‌آهن دیده می‌شود. این‌گونه بلبرینگ‌ها در دو مدل بی واشر و با واشر فلزی ساخته می‌گردند.

کمپانی‌های ساخت این‌گونه بلبرینگ شرکت Timken, شرکت SKF و شرکت Beco هستند.بلبرینگ‌های نسوز در دو بازه دمایی 280 الی 350 درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شوند و کاربرد از فسفات منگنز در ترکیب این بلبرینگ‌ها موجب تولید ویژگی استحکام در حرارت‌های بسیار بالا در این‌گونه بلبرینگ می‌شود.

این نوع بلبرینگ‌ها توسط کمپانی‌های متفاوت بیرینگ سازی به‌طور عادی از نوع بلبرینگ شیار عمیق می‌باشد.کاربرد بلبرینگ نسوز
بلبرینگ و رولبرینگ ها با تمرکز به مکانی که مورد کاربرد هستند و عملکردی که قرار است انجام دهند در حرارت‌های متفاوت کاری مورد کاربرد قرار می‌گیرند. به همین دلیل می‌بایست بتوانند دمایی که در آن کار می‌کنند و مشغول به فعالیت هستند را تحمل نمایند. بنابراین در تولید قطعات این‌گونه بلبرینگ‌ها باید از فلزات و آلیاژهای متفاوت بهره برد تا در صورت کار کردن به دلیل گرما و دمای تولیدی و همچنین حرارتی که در فضا حاکم است در عملکرد این‌گونه بلبرینگ‌ها اختلال ایجاد نکند.

بلبرینگ و رولبرینگ های عادی و معمولی حرارت بیشتر از 150 درجه را تحمل می‌کنند و همچنین بازه دمایی که هر بلبرینگ و رولبرینگ تحمل می‌نماید با تمرکز به محفظه حفاظت کننده ساچمه‌ها فرق دارد و بلبرینگ‌های با محفظه برجی قادرند حرارت‌های بالاتری را در مقایسه با بلبرینگ با محفظه فولادی فعالیت کنند.

اما بعضی اوقات احتیاج داریم که از بلبرینگ و رولبرینگ ها در فضاهایی استفاده کنیم که حرارت آن فضا بیشتر از بازه معمول و مجاز برای بلبرینگ و رولبرینگ های نرمال است مثل کوره‌های سرامیک پزی، فرهای کمپانی‌های ساخت مواد غذایی و … که در این محیط‌ها حرارت به بیش از 400 الی 500 درجه سانتی‌گراد و گاهی بالاتر می‌رسد. در این مکان چنانچه از بلبرینگ و رولبرینگ های معمولی بهره برده شود مسلماً عملکرد درست و دقیقی ندارند و دچار اشکال می‌شویم. ولی این اشکال با تولید بلبرینگ‌های نسوز قابل‌حل شده و بلبرینگ‌هایی ساخته‌شده است که قادرند در حرارت‌های بیشتر فعالیت کنند.

کمپانی بکو ایتالیا عموماً بلبرینگ‌های نسوز می‌سازد که حرارت‌هایی میان بازه 250 الی 500 گاها تا 600 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌نمایند و این مشخصات با تمرکز روی شماره فنی که روی بلبرینگ حک‌شده است نشان‌دهنده درجه دمایی است که بلبرینگ قادر است در آن فعالیت نماید.

شرکت BECO ایتالیا معمولاً این‌گونه بلبرینگ‌ها را تولید می‌کنند که دماهایی بین 250 تا 500 بعضاً تا 600 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند و این مشخصات با توجه به شماره فنی که روی بلبرینگ نوشته‌شده است بیانگر درجه حرارتی است که بلبرینگ می‌تواند در آن کار کند. همچنین این نوع بلبرینگ‌ها به‌طور عادی از دوران پایین‌تری برخوردار می‌باشند و همین‌طور که گفتیم در اکثر کوره‌ها و فرها مورد کاربرد هستند.

بلبرینگ‌های نسوز معمولاً نسبت به بلبرینگ‌های معمولی از سرعت چرخش کمتری برخوردار هستند و همان‌طور که گفته شد بیشتر در کوره‌ها و فرها استفاده می‌شوند.

کاربرد بلبرینگ نسوز

کاربرد بلبرینگ نسوز برای مقابله در محیط‌هایی است که نیاز به یک بلبرینگ بادوام می‌باشد و این نوع بلبرینگ تا حدودی این نیاز را مرتفع می‌کند و اصالت آن بسیار زیاد می‌باشد. زیرا بعلاوه طول عمر بالا نیازی به روان کاری مجدد نیز ندارد.

روان کاری در بلبرینگ و رولبرینگ ها با توانایی حمل حرارت زیاد بر اساس گرافیت انجام می‌گردد که در دوام و طول عمر مؤثر بلبرینگ یک‌لایه ضعیف میان غلطتنده ها و قفسه تولید می‌شود که فرسایش را به‌صورت مفید پایین می‌آورد.

موارد کاربرد بلبرینگ نسوز را در ذیل مورد مطالعه قرار می‌دهیم:

  • صنعت ساخت شیشه که احتیاج به کوره‌های حرارت فوق‌العاده زیاد دارد.
  • صنعت مواد غذایی در کوره‌های پخت
  • صنعت ساخت پشم‌شیشه
  • صنایع ساخت آلیاژ به خاطر تحمل زیاد حرارت
  • کاربرد در موتور هواپیما
  • کاربرد در راکتورهای هسته‌ای
  • کاربرد در ساخت نیمه‌هادی

کمپانی بنام سازنده بلبرینگ و رولبرینگ اس کی اف در زمینه ساخت مدل‌های مختلف بیرینگ پیشتاز می‌باشد و در طبقه‌بندی این نوع تولیدات خود اقدام به ساخت رولبرینگ و بلبرینگ نسوز با توانایی تحمل حرارت فوق‌العاده کرده است. ساخت بلبرینگ و رولبرینگ در کمپانی اس کی اف به دلیل بالا بردن توانایی اطمینان و اعتماد و پایین آوردن تاثیرات زیست‌محیطی در حرارت 350 الی 660 درجه فارنهایت تولیدشده است.

 

 

ویژگی‌های بلبرینگ نسوز

ویژگی‌های بلبرینگ نسوز را در ذیل بررسی می‌نماییم:
این بلبرینگ در دو نوع متفاوت با درجه حرارت‌های 280 الی 350 درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. از کیفیت بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در بیشتر سیستم‌های با دمای بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این‌گونه بلبرینگ‌ها برای کاربرد در فضای خشک با دورهای کم مورداستفاده قرار می‌گیرد. بلبرینگ نسوز باعث بالا رفتن توانایی اطمینان بلبرینگ و کاستن پیچیدگی آن و تحمل دماهای بسیار زیاد از سمت فضایی که در آن استفاده می‌شود را دارد. این‌گونه بلبرینگ‌ها به دلیل کاربرد بسیار در کمپانی‌های متفاوت اقدام صددرصدی جهت مقاوم‌سازی را دارند و همچنین بیشتر از 5000 نوع از این‌گونه بلبرینگ تولید شده است. گریس مورد کاربرد در میان آن‌ها نیز از گرافیت است و همین مسئله موجب می‌شود که اصطکاک بلبرینگ نسوز کم بشود.

 

مزایای بلبرینگ نسوز

مزیت‌های بسیاری در این نوع بلبرینگ وجود دارد که بعضی از آن‌ها را در ذیل به شرح زیر است:

  • این بلبرینگ به احتیاجی به گریس کاری ندارد.
  • نصب راحتی دارند.
  • مقاومت و استحکام تا محدوده دمایی 350 درجه سانتی‌گراد
  • پایین آمدن مخارج سیستم

مهم‌ترین مزیت این بلبرینگ نسوز پایین آمدن هزینه در عملیات ساخت است زیرا که این‌گونه بیرینگ ها بعد از فعالیت در حرارت‌های زیاد فوری سرد می‌شوند و عمر درازی را ضمانت می‌کنند.

کلاس بیرینگ های نسوز

بلبرینگ نسوز حاوی سه کلاس می‌باشند که در زیر اشاره‌ای به آن‌ها می‌کنیم:

بلبرینگ‌های کلاس VA208, VA201 و VA228 جزء کلاس این نوع بلبرینگ‌ها هستند و به انضمام ظاهر متفاوت فرق دیگری نیز دارند. و بعضی از این کلاس‌ها تحت نظر مارک اس کی اف ارائه می‌گردند.

به این مطلب امتیاز دهید!
[کل: 0 میانگین: 0]