خرید بلبرینگ تماس زاویه ای

دسته بندی ها: بلبرینگ تماس زاویه ای

پیش از خرید بلبرینگ تماس زاویه ای به چه نکاتی باید توجه گردد؟

خرید بلبرینگ تماس زاویه ای عمدتا در گیربکس هایی توصیه می شود که علاوه بر وجود بار شعاعی، بار محوری نیز در شفت و یا یاتاقان مورد نظر وجود داشته باشد. به طور کلی این دسته از تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر تحمل بار شعاعی بتوانند بار محوری را نیز تحمل کنند. به همین منظور در این نوع از بلبرینگ ها، راستای رینگ داخلی نسبت به راستای رینگ خارجی زاویه می گیرد. تا به این ترتیب امکان تحمل بار محوری در یاتاقان مورد نظر وجود داشته باشد.

عمدتا زاویه بین راستای رینگ داخلی و خارجی بیشتر باشد، بلبرینگ مورد نظر می تواند بارگذاری محوری بیشتری را نیز تحمل کنند. عمدتا بارگذاری های محوری تحت اثر المان مانند چرخ دنده های هلیکال در گیربکس و شفت به وجود می آیند. این چرخدنده ها در نقطه تماس خود دارای زاویه بوده و به این ترتیب در سیستم علاوه بر بارهای شعاعی، بارهای محوری نیز وارد می شود.

 

انواع بلبرینگ تماس زاویه ای

پیش از آنکه به راهنمای خرید بلبرینگ تماس زاویه ای بپردازیم، بهتر است در ابتدا با انواع بلبرینگ تماس زاویه ای آشنا شویم. به طور کلی بلبرینگ ها بر حسب نوع کاربرد و طراحی به خصوصی که دارند به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه

محل قرار گیری ساچمه ها در این نوع از بلبرینگ های موجود در بازار به گونه ای است که بلبرینگ مورد نظر تنها از یک راستا تحمل بارگذاری محوری را داشته باشد. به این ترتیب در صورتی که در شفت مورد نظر از دو جهت بار محوری وجود داشته باشد، عمدتا از بلبرینگ های تماس زاویه ای تک ردیفه استفاده نمی شود.

 

بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه

این بلبرینگ ها بر خلاف بلبرینگ های تک ردیفه قادر به تحمل بار های محوری از دو جهت هستند. عمدتا این تجهیزات از دو ردیف ساچمه تشکیل شده اند به گونه ای که هر ردیف تحمل بار از یک جهت را داشته باشد.

مقالات مرتبط:

بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه

کاربرد بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس

طراحی به خصوص این بلبرینگ ها سبب شده تا از ان ها در هر نوع شفتی استفاده گردد. عمدتا این بلبرینگ ها مانند بلبرینگ های تک ردیفه از یک ردیف ساچمه تشکیل شده اند. اما نحوه قرار گیری این ساچمه ها به نحوی است که امکان تحمل بار از دو جهت برای بلبرینگ فراهم گردد.

 

راهنمای خرید بلبرینگ تماس زاویه ای

شکل 2: راهنمای خرید بلبرینگ تماس زاویه ای

به طور کلی پیش از خرید بلبرینگ تماس زاویه ای باید به نکات متعددی توجه نمود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقدار بار محوری وارد شده بر بلبرینگ
  • مقدار بار شعاعی وارد شده بر بلبرینگ
  • سرعت دورانی شفت

به طور کلی شرکت های تولید کننده بلبرینگ تماس زاویه ای، به خریداران در هنگام خرید، کاتالوگ هایی را ارائه می دهند. در این کاتالوگ ها عمدتا بلبرینگ ها بر اساس شعاع رینگ داخلی، ظرفیت استاتیکی، ظرفیت دینامیکی، مقدار بار محوری و شعاعی و در همچنین سرعت دورانی شفت در دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند. به منظور انتخاب بلبرینگ عمدتا باید این اطلاعات به طور کامل آماده شده و متناسب با آن ها نسبت به خرید بلبرینگ تماس زاویه ای اقدام شود.

به این مطلب امتیاز دهید!
[کل: 0 میانگین: 0]