بلبرینگ خود میزان

دسته بندی ها: بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ خود میزان چه ویژگی ها و چه قابلیت هایی دارد؟

بلبرینگ خود میزان یا همان بلبرینگ خود تنظیم از جمله تجهیزات پرکاربرد در گیربکس ها و صنایع مختلف است که قابلیت ها و ویژگی های متنوعی دارد. به طور کلی در صورتی که نیرو های خمشی با شدت بسیار بالایی در شفت مورد نظر وجود داشته باشد و یا آنکه فاصله بین دو بلبرینگ در گیربکس زیاد باشد، شفت مورد نظر دچار خمیدگی شده و راستای آن تغییر می کند. طول عمر بلبرینگ های معمولی در اثر این خم شدگی، به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند چرا که مقدار نیرو وارد شده بر بلبرینگ به جای آنکه به تمام ساچمه ها و به طور یکسان وارد شود، به برخی از ساچمه با شدت بیشتری وارد خواهد شد و توازن موجود بین شفت های مختلف از بین خواهد رفت.

بلبرینگ خود میزان این قابلیت را دارد که با تغییر در زاویه راستای شفت، در راستای خود نیز متناسب با آن تغییر ایجاد نماید. تا به این واسطه نیرو وارد شده بر بلبرینگ تحت هر شرایطی بین ساچمه های گوناگون به طور یکسان وارد گردد. به همین دلیل در گیربکس هایی که شدت نیرو به طور قابل توجهی زیاد است، عمدتا از بلبرینگ های خود تنظیم استفاده می شود. اما انواع بلبرینگ خود میزان کدامند؟

 

انواع بلبرینگ خود میزان

به طور کلی این نوع از بلبرینگ ها بر حسب قابلیت ها و ویژگی هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلبرینگ های ساده

به طور کلی این نوع از بلبرینگ های موجود در بازار، کاربری عمومی داشته و در اکثر گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بلبرینگ با دو کاسه نمد در دو طرف

این نوع از بلبرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که در محیط های آلوده و پر از گرد و غبار قابلیت استفاده را داشته باشند. به طور کلی این تجهیزات در دو طرف خود دارای شیلد محافظ هستند. به این ترتیب امکان عبور گرد و غبار به درون بلبرینگ ها وجود ندارد.

 

با حلقه داخلی عریض

رینگ داخلی این نوع از بلبرینگ ها نسبت به سایر بلبرینگ ها دارای عرض بیشتری است. این بلبرینگ ها که عمدتا تحت عنوان بلبرینگ های بوشن دار نیز شناخته می شوند، در مصرف خاص و گیربکس های به خصوص مورد استفاده قرار می گیرند‌.

مقالات مرتبط:

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ خود میزان

خرید بلبرینگ خود میزانبه طور کلی این دسته از تجهیزات صنعتی از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ داخلی
  • رینگ خارجی
  • دو ردیف ساچمه
  • قفسه

به طور کلی رینگ داخلی بلبرینگ خود میزان به شفت متصل شده و متناسب با آن در راستای خود تغییر ایجاد می کند شیار منحنی شکل موجود در کنس داخلی و خارجی بلبرینگ سبب می شود تا ساچمه های موجود در این بلبرینگ بتوانند متناسب با وضعیت شفت و رینگ داخلی تغییر وضعیت دهند. رینگ خارجی نیز وظیفه دارد مجموعه بلبرینگ را به بدنه گیربکس متصل نماید. قفسه های موجود در بلبرینگ خود میزان وظیفه دارند از تماس ساچمه بر روی یکدیگر جلوگیری نمایند تا به این ترتیب طول عمر ان ها را افزایش دهند.

به این مطلب امتیاز دهید!
[کل: 0 میانگین: 0]