انواع بلبرینگ های صنعتی

دسته بندی ها: دسته بندی نشده

 انواع بلبرینگهای صنعتی کدامند و هر یک چه ویژگی هایی دارند؟

انواع بلبرینگهای صنعتی که در بازار وجود دارند، سبب شده اند که امکان ساخت و تولید انواع گیربکس های صنعتی فراهم شود. بلبرینگ ها از جمله تجهیزاتی هستند که نقش بسیار مهمی را در صنعت ایفا می کنند. به جرات می توان گفت اختراع این وسیله بسیار کارآمد موجب شد تا پیشرفت شگرفی در تولید انواع تجهیزات صنعتی به وقوع بپیوندد. به طور کلی هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی قابلیت های متفاوتی دارند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

اجزا به کار رفته هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی

به طور کلی بلبرینگ های صنعتی به گونه طراحی شده اند که شفت های گیربکس را ثابت نگه دارند اما از حرکت چرخش آن ها جلوگیری نکنند. هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی برای انجام چنین کاری عمدتا از چندین قسمت تشکیل شده اند که هر کدام عملکرد به خصوصی را دارند. از جمله اجزای مختلف هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ داخلی
    رینگ داخلی یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده بلبرینگ ها است. این رینگ به شفت متصل شده و آن را درون خود فیکس نگه می دارد.
  • ساچمه و قفسه
    ساچمه ها فلزی روی سطح رینگ داخلی قرار گرفته و موجب چرخش بلبرینگ می شوند. در این حین قفسه ها از ساچمه ها محافظت کرده و مانع از برخورد آن ها با یکدیگر و در نهایت سایش آن ها می شود.برندهای انواع بلبرینگ صنعتی
  • رینگ خارجی
    این قسمت عمدتا به دیواره و یا بدنه گیربکس متصل شده و تمام بلبرینگ را نگه می دارد. به طور کلی رینگ های داخلی متحرک بوده و رینگ های خارجی ثابت هستند. اما در برخی از طراحی های به خصوص ممکن است. وظیفه و نحوه عملکرد رینگ های داخلی و خارجی با یکدیگر جابجا شود.
  • شیلد
    از دیگر قسمت های بلبرینگهای صنعتی می توان به شیلد ها اشاره کرد. به طور کلی هنگامی بلبرینگ در یک محیط آلوده به کار گرفته می شود، این احتمال وجود دارد که سایش بین ساچمه ها بیشتر اتفاق افتاده و بلبرینگ زودتر آسیب ببیند. شیلد ها به نوعی بلبرینگ را آب بند کرده و مانع از نفوذ گرد و غبار و آلودگی به درون آن می شوند.

انواع بارهای وارد بر بلبرینگ های صنعتی

پیش از آنکه به بیان ویژگی های هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی بپردازیم، بهتر است در ابتدا به انواع بارهایی که به این بلبرینگ ها وارد می شود بپردازیم. به طور کلی بارهای وارده به بلبرینگ های صنعتی نقش بسیار مهمی در انتخاب و طول عمر این بلبرینگ ها دارند. چرا که این بارها به صورت متناوب و دوره ای به بلبرینگ ها وارد شده و در ان ها خستگی ایجاد می کند. به طور کلی بارهای وارده به بلبرینگ ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارهای شعاعی
    به طور کلی زمانی که المان های موجود روی شفت در اثر توان ورودی از موتور، شروع به دوران می کنند، بارهایی را در جهت شعاعی به بلبرینگ وارد می کنند. این بارها عمدتا ناشی از حرکت چرخ دنده ها، چرخ زنجیرها و تسمه و پولی های موجود روی شفت هستند.
  • بارهای محوری
    برخی از المان هایی که روی شفت وجود دارند، علاوه بر تولید بار شعاعی، بار محوری نیز ایجاد می کنند. یکی از انواع این المان ها، چرخ دنده های هلیکال هستند. این چرخ دنده ها سر و صدای کمتری نسبت به چرخ دنده های ساده دارند اما همانطور که گفته شد، نیروی محوری به بلبرینگ ها اعمال می کنند.

انواع بلبرینگهای صنعتی

به طور کلی شرایط مختلفی که در صنعت وجود دارد، موجب شده است که بلبرینگ های گوناگونی تولید گردند. هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی دارای ویژگی های به خصوصی داشته که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

 

بلبرینگ صنعتی شیار عمیق

یکی از انواع بلبرینگهای صنعتی، بلبرینگ های شیار عمیق هستند. همانطور که از نام این بلبرینگ ها مشخص است، این دسته از بلبرینگ ها در ساختار خود یک شیار دارند و اندازه این شیار متناسب با سایز ساچمه ها تعیین شده است. قرار گیری ساچمه ها در این شیار باعث می شود که بلبرینگ علاوه بر تحمل بارهای شعاعی بتواند بارهای محوری را نیز تحمل کند.

بلبرینگ صنعتی تماس زاویه ای

یکی از انواع بلبرینگهای صنعتی، بلبرینگ های تماس زاویه ای هستند. در طراحی این نوع از بلبرینگ های صنعتی، رینگ داخلی و رینگ خارجی نسبت به یکدیگر زاویه دار هستند. درواقع داشتن زاویه به بلبرینگ این امکان را می دهد که در برابر بارهای محوری از خود مقاومت نشان دهد‌.

بلبرینگ صنعتی خود تنظیم

یکی دیگر از انواع بلبرینگهای صنعتی، بلبرینگ های خود تنظیم هستند. همانطور که میدانید به مرور زمان و در اثر استهلاک، شفت های موجود در گیربکس های صنعتی، به مرور زمان دچار خمیدگی شده و راستای آن از راستای بلبرینگ منحرف می شود. بلبرینگ های خود تنظیم به گونه ای طراحی شده اند که با چرخش حول راستای خود، این انحراف را جبران کرده و به این ترتیب طول عمر خود را افزایش دهند.

 

بلبرینگ های صنعتی کف گرد

از دیگر انواع بلبرینگهای صنعتی پر کاربرد می توان به بلبرینگ های صنعتی کف گرد اشاره کرد. به طور کلی این نوع از بلبرینگ های صنعتی برخلاف سایر بلبرینگ های رایج قادر به تحمل بار شعاعی نیستند و تنها می توانند بار محوری را تحمل کنند. این نوع از بلبرینگ ها به دو دسته بلبرینگ های صنعتی یک ردیفه و دو ردیفه تقسیم بندی می شوند.

بلبرینگ های صنعتی مقطع باریک

مشاهده انواع بلبرینگ صنعتی

طراحی بلبرینگ های صنعتی مقطع باریک به گونه ای است که علاوه بر تحمل بارهای شعاعی و محوری زیاد، فضای کمتری را نسبت به سایر بلبرینگ ها اشغال کنند. به طور کلی در این بلبرینگ ها فاصله بین رینگ داخلی و خارجی بسیار کم است. این بلبرینگ ها در طرح های گوناگونی مانند بلبرینگ های شیار عمیق، بلبرینگ های تماس زاویه ای، بلبرینگ های خود تنظیم و … تولید می شوند.

 

یکی از عواملی که بر کیفیت و انتخاب هر یک از انواع بلبرینگهای صنعتی تاثیر گذار است، برند تولید کننده بلبرینگ است. از جمله معتبرترین برندهای تولید کننده بلبرینگ در جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • SKF
  • FAG
  • UBC
  • NSK
  • INA
  • NTN
  • KOYO
  • TIMKEN
به این مطلب امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]